Innhold i byggesøknaden
Først må man avklare om tiltaket vi tenker å gjennomføre på tomten, er i henhold til regleringsbestemmelsene samt lover og forskrifter.
Byggesøknaden skal som minimum inneholde dette:
- Søknad om tillatelse til tiltak
- Hvor på tomten tiltaket skal plasseres viser du i et situasjonkart
- Tegninger som viser fasade-, plan-, og snittegninger
- Kvittering for nabovarsel og eventuelle merknader fra naboer
- Vise utregning av utnyttelsesgrad på tomten
- Viser til arealplaner, teknisk forskrift, grunnforhold, miljøhensyn, vann- og avløp m.m
- Redgjøre for tiltakets esterikk
- Ansvarsrett
- Gjennomføringsplan
Listen vil i de fleste tilfeller være lenger
Innsending av byggesøknaden
Byggesøknaden sendes inn digitalt men kan også sendes i regulør post eller på e-post. NB! Noen kommuner tar ikke imot søknad på e-post
Saksbehandlingstid i kommunen
Kommunen sjekker byggesøknaden om den er i samsvar med gjeldende regelverk og at alle vedlegg er mottatt.
Først når kommunen har alle dokumenter i saken ansees byggesøknaden komplett.
Når byggesøknaden er komplett har kommunen 12 ukers frist for å svare på søknaden. Men i noen tilfeller har kommunen kun 3 ukers frist for svar.
Først når kommunen har alle dokumenter i saken ansees byggesøknaden komplett.
Når byggesøknaden er komplett har kommunen 12 ukers frist for å svare på søknaden. Men i noen tilfeller har kommunen kun 3 ukers frist for svar.
Ferdigattest
Byggesaken avsluttes med ferdigattest utstedet av kommunen.
I enkelte tilfeller kan det søkes om midlertidig brukstillatelse om det kun er ubetydelige ting som gjenstår (f.eks er det vanskelig å lage plen om vinteren)